網頁

2016年8月14日 星期日

St. JIMMY(中文歌詞)



St. Jimmy   by GREEN DAY
聖徒吉米


St. Jimmy's comin' down across the alleyway
Upon the boulevard like a zip gun on parade
Lights of a silhouette
He's insubordinate
Coming at you on the count of 1, 2 (1, 2, 3, 4)!

聖吉米正在下墜穿過小巷子(準備落入凡間了)
已經在(夢碎)大道上空了,就像一把在閱兵遊行裡出現一把家用的自製改造小手槍(閱兵拿的都是軍用規格的槍,所以這裡突顯了他的突兀,格格不入)
光照出了這個黑影(聖吉米)的輪廓
他並不服從(任何人)
準備降臨到你身上了,開始倒數1,2(1,2,3,4)

My name is Jimmy and you better not wear it out
Suicide commando that your momma talked about
King of the forty thieves I'm here to represent
That needle in the vein of the establishment

(聖吉米已經上身了,發展出第二個人格)
我的名字是吉米,你是在叫啥小(that's name,don't wear it out是一句美國俚語,意思大概是"你最好(不要喊太多次我的名字)讓這名字變的不酷了。我覺得用"叫啥小"這個台語來表達比較貼近)
自殺突擊隊,(我就是)你媽媽常提到的(那種要離他遠一點的人)
(我)就是40大盜的頭頭(阿里巴巴與40大盜),我就在這裡提出抗議
(我就是)在當權體系的靜脈上的針頭(毒藥,意指反抗者)

I'm the patron saint of the denial
With an angel face and a taste for suicidal

我就是否定一切的神聖使者
有著天使的臉孔和帶有一點自我毀滅的氣息

Cigarettes and ramen and a little bag of dope
I am the son of a bitch and Edgar Allan Poe
Raised in the city in a halo of lights
Product of war and fear that we've been victimized

香煙和拉麵還有一小袋的毒品
我就是一個王八蛋和另一個Edgar Allan Poe(Edgar Allan Poe是美國的作家,小時候父親出走,接著母親過世。Green Day應該是想表達Jesus Of Suburbia的童年也是類似的)
我在城市復活,光圍繞著我降臨(像耶穌後復活的光一樣)
我是戰爭和恐懼的產物,我們都已經在苦難中

I'm the patron saint of the denial
With an angel face and a taste for suicidal

我就是否定一切的神聖使者
有著天使的臉孔和帶有一點自我毀滅的氣息

Are you talking to me?
I'll give you something to cry about.
St. Jimmy!

你正在跟我講話嗎?
(別再哭了)否則我會讓你真的哭出來
聖吉米!
(這段是聖吉米在跟郊區的耶穌對話)

My name is St. Jimmy, I'm a son of a gun
I'm the one that's from the way outside
I'm a teenage assassin executing some fun
In the cult of the life of crime

我的名字是聖吉米,我是槍的兒子
我就是那個總是被歸類在門外的人(表示他被拋棄在外,總是無法融入)
我就是青少年剌客來製造一些樂子
就在充滿罪行的生活裡的狂樂崇拜

I really hate to say it but I told you so
So shut your mouth before I shoot you down, ol' boy
Welcome to the club and give me some blood
I'm the resident leader of the lost and found

我真的很不想說但是我早就告訴過你了
所以(最好)閉上你的嘴在我開槍射你之前,老男孩(ol'=old)
歡迎來到這個俱樂部然後給我一點你的血吧
我是定居在失物招領處的領導者(表示他被丟棄後都沒人來領他回去)

It's comedy and tragedy
It's St. Jimmy
And that's my name... and don't wear it out!

這是個喜劇也是個悲劇
這就是聖吉米
然後這就是我的名字...(你他媽的是)叫啥小!



***
聖吉米附身到郊區的耶穌身上了
其實就是郊區的耶穌發展出另一個人格了
自已腦袋裡有二個人格在對話
郊區的耶穌完全陷入混亂和憂鬱裡
所以下一首歌 Give Me Novacaine
Novacaine 是一種麻醉藥
就是表示他要吃藥來麻醉自已了
***


Info
Album:American Idiot
Release Day:Sep 21, 2004
Artist:Green Day
Genre:Punk Rock,Pop Rock,Alternative Rock
Tracklist:
1.American Idiot
2.Jesus of Suburbia
3.Holiday
4.Boulevard of Broken Dreams
5.Are We The Waiting
6.St. Jimmy
7.Give Me Novacaine
8.She's a Rebel
9.Extraordinary Girl
10.Letterbomb
11.Wake Me Up When September Ends
12.Homecoming
13.Whatsername