網頁

2021年7月31日 星期六

HOMECOMING(中文歌詞)



Homecoming   by GREEN DAY
回家


Part 1: The Death Of St. Jimmy
聖吉米之死

My heart is beating from me
I am standing all alone
Please call me only if you are coming home
Waste another year flies by
Waste a night or two
You taught me how to live

我感覺到我的心跳了
我孤獨一人的站在那
只有當在你要回家的時候請通知我一聲
飛快的浪費了一年 (go by指的是時間慢慢的流逝(用走的),fly by就是指時間飛快的流逝(用飛的))
浪費了1,2個夜晚 (現在是跟Whatsername分手後的1.2天)
妳(Whatsername)教會了我怎麼活

In the streets of shame
Where you've lost your dreams in the rain
There's no signs of hope
The stems and seeds of the last of the dope

在這條(令人感到)羞愧的街道上
正是你在雨中失去你的夢的地方(這地方前面就提到了,就是Holiday的第一句Hear the sound of the falling rain,和Boulevard of Broken Dreams的I walk this empty street)
那裏沒有任何希望的號誌
只有最後一包大麻裡的莖跟種子 (只剩最後一包大麻了)

There's a glow of light
The St. Jimmy is the spark in the night
Bearing gifts and trust
The fixture in the city of lust

那裏有一束強光
聖吉米在夜晚中發亮
他帶著不懷好意的禮物和信任 (Bearing gift指的是不懷好意的禮物,源自特洛伊木馬)
他是一個長期待在這個充滿著貪慾的城市裡的傢伙

What the hell's your name?
What's your pleasure and what is your pain?
Do you dream too much?
Do you think what you need is a crutch?

他媽的你叫什麼名子?
你的壓力是什麼?你的痛苦是什麼?
你是不是做太多夢了?(別覺得你有什麼希望)
你有想過你需要的可能是一根拐杖嗎?(有些人認為宗教就像是一個拐杖,支撐著心理受傷的人,主角對著聖吉米說你才需要拐杖來支撐著你)
(這段是郊區的耶穌看到聖吉米又出現了,對聖吉米說的話)

In the crowd of pain
St. Jimmy comes without any shame.
He says, “We're fucked up but we're not the same
And mom and dad are the ones you can blame”

在眾多的苦難中
聖吉米不帶著任何的羞愧出現了
他說"我們都爛透了但我們並不一樣
還有媽和爸都是你可以責怪的對象"

Jimmy died today
He blew his brains out into the bay
In the states of mind
It's my own private suicide

吉米今天掛掉了
他被爆頭掉進海灣裡了
在這樣多重的心理狀態下
這就是我個人的自殺性的毀滅
(自已的雙重人格,在跟自已對話,決定把吉米從自已身上抽離,把吉米槍斃)

Part 2: East 12th St.
東12街

[2x]
Well nobody cares
Well nobody cares
Does anyone care if nobody cares?

[2x]
好吧~沒有人在乎
好吧~沒有人在乎
如果沒有人在乎,那有任何人在乎嗎?

Jesus filling out paperwork now
At the facility on East 12th St.
He's not listening to a word now
He's in his own world and he's daydreaming

郊區的耶穌正在填寫著文件 (他找到工作了)
在東12街的一個機構裡 (有可能是因為Billie在2003年因為酒駕被帶到Oakland東12街的拘留所,才有這句歌詞)
他沒有在聽任何一個字 (聖吉米已經不在他的腦中了)
他在他自已的世界裡做著白日夢

He'd rather be doing something else now
Like cigarettes and coffee with the underbelly
His life's on the line with anxiety now
And she had enough, and he had plenty

他現在寧願做著其他的事情
像是抽煙和喝咖啡到胃裡面
他的生活在非常危險的焦慮狀態下
她(whatsername)已經受夠了,他則是還有非常多(的焦慮)

Somebody get me out of here
Anybody get me out of here
Somebody get me out of here
Get me the fuck right out of here

某個傢伙離開這裡
所有人帶我離開這裡
某個傢伙離開這裡
他媽的帶我離開這裡

So far away
I don't want to stay
Get me out of here right now
I just wanna be free
Is there a possibility?
Get me out of here right now

好遠啊
我不想待在這裡
把我帶離開這裡
我只想要得到自由
這是件可能的事嗎?
把我帶離開這裡

This life like dream ain't for me

(遠離這裡)的生活像夢一樣,但對我來說是不可能辨到的

Part 3: Nobody Likes You!
[Written and sung by Mike Dirnt]

沒有人喜歡你
[這段由貝斯手Mike Dirnt寫和唱]

I fell asleep while watching spike TV
After 10 cups of coffee and you're still not here
Dreaming of a song but something went wrong
And I can't tell anyone 'Cause no one's here

我看著Spike電視台睡著了
在嗑完10杯咖啡後然後妳仍然不在這裡
夢到了一首歌可是有點不太對勁
我沒辨法跟任何人說,因為沒有人在這

Left me here alone
And I should have stayed home
After 10 cups of coffee I'm thinking

離我遠一點(讓我安靜一下)
我(是不是)應該待在家裡
在嗑完10杯咖啡後我在思考著

(where'd you go?)Nobody likes you, everyone left you
(where'd you go?)They're all out without you havin' fun
(where'd you go?)Everyone left you, nobody likes you
(where'd you go?)They're all out without you havin' fun

(你要去哪?)沒有人喜歡你,所有人都離開你了
(你要去哪?)他們都拋棄你,出門去找樂子了
(你要去哪?)所有人都離開你了,沒有人喜歡你
(你要去哪?)他們都拋棄你,出門去找樂子了
(這段跟Letterbomb的開頭是一樣的,但這段是男聲,由貝斯手Mike Dirnt演唱,表示郊區的耶穌對自己唱這段)

(where'd you go..go..go..go..)

(你要去哪..哪..哪..哪..哪?)

Part 4: Rock And Roll Girlfriend
[Written and sung by Tre Cool]

搖滾女朋友
[這段由鼓手Tre Cool寫和唱]

Geez!...Ha..

天啊!..

I got a rock and roll band
I got a rock and roll life
I got a rock and roll girlfriend
And another ex-wife

我有一個搖滾樂團
我有一個搖滾人生
我有一個搖滾女友
還有另一個(搖滾)前妻

I got a rock and roll house
I got a rock and roll car
I play the shit out the drums
And I can play the guitar

我有一間搖滾房子
我有一台搖滾車子
我打鼓打的超屌
我也可以彈吉他

I got a kid in New York
I got a kid in The Bay
I haven't drank or smoked nothin' In over 22 days
(Don't wanna be an american idiot)
So get off my case
Off of my case
Off of my case

我有一個小孩在紐約
我有一個小孩在灣區
我沒有喝酒也沒有抽煙超過22天了
(別當個美國白痴)
(在這句歌詞的背景聲有Billie Joe的一句別當個美國白痴 有反諷的意味,因為Tre唱出"我22天沒抽煙喝酒了" Billie就告訴他"什麼!!怎麼可以22天沒抽煙喝酒!!別當個美國白痴啊~")
所以(他媽的)別管我的事
(這一段是鼓手Tre Cool寫的,依照歌詞本的內容,Tre Cool化身為一位叫Tunny的角色,寄給郊區的耶穌的一封信)


















Part 5: We're Coming Home Again
我們又回家了

Here they come marching down the street
Like a desperation murmur of a heart beat
Coming back from the edge of town
Underneath their feet

他們又在街上行軍了
(行軍的腳步聲)就像是心跳聲裡一個絕望的雜音
(這句就是這張專輯的封面)
(這雜音)從城裡的邊陲地帶傳回來
(傳回到)他們的腳下

The time has come and it's going nowhere
Nobody ever said that life was fair now
Go-carts and guns are treasures they will bear
In the summer heat

漫無目的趴趴走的時間又到來臨了
從來沒有人說生命是公平的
卡丁車和槍都是他們對抗夏天熱浪時的寶藏
(這段感覺就是在說他們年輕時候在做的事,玩卡丁車,打漆彈,漫無目的的逛他們的城市)

The world is spinning
Around and around
Out of control again
From the 7-11 to the fear of breaking down
To send my love a letterbomb
And visit me in hell
We're the ones going...

世界持續的轉動
轉啊轉啊
又再次失控了
從7-11到破碎的恐懼 (在Jesus Of Suburbia這首歌就有提到7-11是他們世界的中心)
寄給我的最愛一封信件炸彈
然後再去地獄拜訪我吧
我們要走了

Home
We're coming home again
Home
We're coming home again


我們又在回家(的路上)了

I started fuckin' running
As soon as my feet touched ground
We're back in the Barrio
But to you and me, that's Jingle Town
that's...

我他媽的開始跑步
盡快的讓我的雙腳碰地(衝剌的跑步)
我們回到了貧民區
對你對我來說,(家)就在Jingle town
(Jingle Town是在Oakland一個藝術家聚集的社區,在這裡有間Jingle town Recording則是Green Day的錄音室,所以Jingle town也可以說是Jesus Of Suburbia的家囉)

[9x]
Home
We're coming home again

[9x]

我們又在回家(的路上)了

Nobody likes you
Everyone left you
They're all out without you havin' fun

沒有人喜歡你
所有人都離開你了
他們都拋棄你
出門去找樂子了

***
這首歌算是把整個故事作個完結
故事結局就是"回家"
主角離家後發生的事情告了一段落
最終還是要回家的
雖然他還是那個無可救贖的孩子
但家還是最熟悉,最舒服的地方
樂團的主要成員都有寫和唱一部份
拼出了這一個完整的故事和音樂
下一首歌Whatsername就是最後一首歌
主要描述就是郊區的耶穌回家後還是想念著已經跟他分手的女友
***


Info
Album:American Idiot
Release Day:Sep 21, 2004
Artist:Green Day
Genre:Punk Rock,Pop Rock,Alternative Rock
Tracklist:
1.American Idiot
2.Jesus of Suburbia
3.Holiday
4.Boulevard of Broken Dreams
5.Are We The Waiting
6.St. Jimmy
7.Give Me Novacaine
8.She's a Rebel
9.Extraordinary Girl
10.Letterbomb
11.Wake Me Up When September Ends
12.Homecoming
13.Whatsername